top of page
חיפוש
  • yossi9997

החלת"א #24- לא נצמדים באלנבי 40

בקשה לבנין חדש אושרה באלנבי עם מרווח מהשכן, למרות שהשכן דרש לחייב בניה בקיר משותף

אני ממשיך לעקוב ולעיין בפרוטוקולים של החלטות וועדה ותמיד נתקל בהחלטה ששווה לכתוב עליה, וכשראיתי ברשימה את אלנבי 40 הידוע לשמצה, ואחרי שהסתקרנתי וגיליתי שגם הדיון בבקשה היה מעניין- ההחלטה לשתף הייתה קלה.

למרות שלרוב, כשמתקיימת אפשרות לבנות בתל אביב בקיר משותף, היזם יעשה זאת בשמחה, הפעם זה לא מה שקרה. זה נכון שהתב"ע מאפשרת זאת, אבל זה רק במקרה שהבנין השכן בנוי בקיר משותף או כשיש כוונה והסכמה של 2 הצדדים לעשות זאת. אבל על הכוונה הזאת הסתמך השכן שקנה את הבנין הצמוד, ולטענתו אפילו קיבל זאת בכתב בתיק המידע. רק מה, כיום אף אחד מהם לא בנוי בקו 0 וגם בפועל לא התקבלה הסכמה לכך מהמבקש. ולכן גם הוועדה החליטה, לא לחייב את המבקש לבנות בקיר משותף.

הבקשה לא הוגשה במסגרת תמ"א 38 (כך שלא היו שם אינסוף זכויות בניה) וקוששה זכויות תב"עיות + הקלות כמותיות מקובלות. בכדי להצליח ולממש את הזכויות, צריך היה לחשוב תכנונית ושיווקית באיזה אופן יהיה נכון לעשות זאת. היזם העדיף בצדק, לא להגדיל את שטח הקומה הטיפוסית ולבנות בקיר משותף עם השכן, אלא לבקש קומה בהקלה. מכיוון שהמדיניות באלנבי מאפשרת להגיע ל-6 קומות וקומה חלקית, ברור שעדיף לעלות עוד בגובה ולהנות מאוויר ונוף (ויח"ד נוספות כמובן) מאשר להגדיל קצת את השטח בכל בקומה טיפוסית ולהפסיד כיוון אוויר.

רק מה שכח לעשות מבקש הבקשה? הוא שכח לפרסם את ההקלה הזו. או לפחות לא פרסם אותה בצורה מפורשת. כאן נחלצו לעזרתו מחלקת רישוי שהסתמכו על הקלה אחרת שכן התבקשה- תוספת זכויות של 2.5% בשל הוספת קומה. הם הסבירו ליועמ"ש שהקלה זו כוללת בתוכה כבר את ההקלה לתוספת קומה ורק כדי שזה יהיה ברור, הם מבקשים להבליט את ההקלה בנפרד. ובהחלטת הוועדה הוסיפו באמת את ההקלה לקומה נוספת - למרות שלא כך פורסמה.

רק שבמהלך הדיון, הגיעה התנגדות מכיוון פחות צפוי- אחד מחברי הוועדה סבר שאין צידוק לאישור ההקלה, בין השאר כי הבנין ממוקם בצד המערבי של הרחוב וקומה נוספת תפחית את כמות האור היפה בשעות הדמדומים והרחוב יהיה חשוך יותר. כך בלשונו. ברישוי לעומת זאת ענו שמדובר ברחוב ראשי, עם תח"צ, וליד צומת גדולה, וש-6 קומות + ק.חלקית זה ממש מינימום. ובכל מקרה המגמה התכנונית באזור מאפשרת זאת, כל הבניינים בעתיד ייבנו כך (חוץ מהמבנים לשימור), שכך הבנין יכול לממש את זכויות הבניה וגם לשמור על האחידות. חבר הוועדה לא השתכנע והצביע נגד, אבל דמוקרטיה זו דמוקרטיה, מדיניות זו מדיניות, וההחלטה הייתה לאשר את הבקשה, לקבל את הקומה בהקלה (כמו גם את שאר ההקלות) ולדחות את התנגדות השכן.

מה שכן, אני לגמרי מסכים עם חבר הוועדה באשר לכבודו של הרחוב, שלמרות שעם השנים הוא הדרדר והתכער, בבסיסו הוא אחד היפים והמפוארים בעיר, עם הרבה פנינות אדריכליות. ועם הכוונה ועבודה נכונה אפשר לקלף את הפיח, הסחלה' והשכבות הכעורות ולהחזיר עטרה ליושנה. אם אדמונד דה רוטשילד יכול, לא כל שכן אדמונד אלנבי.


אז תמשיכו לעקוב, להגיב ולשתף,

שנעבור את מה שנשאר מאוגוסט בשלום

ושנחזור במהרה לשגרה.




134 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page